iv- Belden kırma ile yapılan serme ve taşıma işlemlerinde hem arka hem de ön lastikler malzeme yığının dışında tutulmalıdır. Resimdeki işlem makine düz konumdayken yapılmaz, mutlaka belden kırma kullanılmalıdır. Açı ayarları ön cama yerleştirilen bir açı ölçer ile kolayca ayarlanabilir. v- Kanal açma ve temizleme işlerinde makinenin önü kanalın içine sokulur, arka bölüm en iyi çekişin sağlanabilmesi için olabildiği kadar düz bir zemin üzerinde tutulmalıdır
vi- Şev çalışmalarında önce bıçak gerekli açı verilerek dik konuma getirilir. Daha sonra makine, arka bölümü düz zeminde, ön bölüm şev üstünde olacak şekilde konumlandırılır. Bıçak açısı ön bölüm şeve oturduktan sonra oynanmamalı, bıçak sadece zemine oturtulmalıdır.
2- Ön lastik yatırma:
Greyderler bıçaklarını kullanarak iş yaparlar. Bıçaklar yer ile temas ettiğinden dolayı sürtünmeye maruz kalır ve makineye sürüş sırasında yolundan saptırmaya başlar. Bıçağın sağ ve sol kenarlarından hangisi öndeyse, makine o yöne doğru kaymaya çalışır. Tesviye işlemlerinde bunu sürekli olarak kontrol edip düzeltmeye çalışmak hem yorucu hem de operatörün dikkatini dağıtıcı bir olaydır. Bunu engellemek için ön tekerlekler kayma yönünün tam aksi yönünde yatırılarak, kayma yönüne dik bir kuvvet uygulanır ve makinenin istenmeyen yönlere akması engellenebilir.
3- Aşırı hız sürtünme ve ısı.
Greyderlerde yoğunlukla kullanılan en önemli ataşman bıçaktır. Bıçak sürekli olarak yerle temasta olduğundan sürtünmeden kaynaklanan ısınmalara maruz kalır. İyi operatörler bıçağı zemin ile temasta tutacakları süreyi çok iyi hesap ederler ve ısının metal üzerinde meydana getirebileceği yıpranmaların önüne geçebilir. Isı hem lastiklerin hem de metalin en büyük düşmanıdır ve aşırı ısı özellikle metallerin mevcut yapısını bozarak aşırı yıpranmasına ve aşınmasına sebebiyet verebilir. Hız da ısıyı ve dolayısı ile aşınmayı etkileyen en önemli etkenlerden biridir, bu nedenle greyder operatörü gereksiz hızlara çıkmamalıdır.
4- Yüksek vites ile işe girmek:
İster kazı isterse serme işlemi olsun, makine malzeme taşıdığı sürece birinci viteste kullanılmalıdır. 2. Vites ile yapılan çalışmalarda makine patinaja kalkabilir ve zemine oturur. Zemin yumuşak ya da çakıllı bir zemin ise makinenin arka tekerlekleri adeta zemin içine gömülür. Böyle durumlarda makine hem iş yapamaz, hem de arka lastiklerinde ciddi tahribatlar meydana getirebilir.
5- Dönüş manevraları:
Greyderle olabildiği kadar dönüş manevralarına sokulmamalı, çalışma alanının son noktasından geri geri hızlı bir şekilde başlama noktasına gelmelidir. Dönüşün yapılması mecbur ise;
i- Diferansiyel kilidi mutlaka devre dışı bırakılmalıdır. Aksi halde merkez şaft ve diferansiyel zarar görebilir.
ii- Dönüş sürekli aynı yönden yapılmamalıdır. Sürekli aynı tarafa dönüş arka lastiklerin bir tarafının aşırı yıpranmasına sebebiyet verir.
iii- Dönüşler geniş bir çapla yapılmalı ya da belden kırma kullanılmalıdır.
6- Riperleme aplikasyonları:
Greyderler bir dozer değildir, dolayısı ile riper ataşmanı sadece kabartma maksatlı kullanılabilir. Kayalık zeminlerde malzeme koparma amaçlı uygulamalarda greyder ile riperleme asla yapılmamalıdır. Özellikle yol inşaatlarında segregasyonun önüne geçilmesi için ön sıkıştırma yapılan temel malzemenin kabartılması zorunludur. Bu tip uygulamalarda greyder neredeyse kullanılabilecek tek makinedir. Bu tip uygulamalarda aynı bıçak kullanımında olduğu gibi, uygulanacak vites birinci vites olmalıdır.
Referanslar:
1- Caterpillar Inc., Jan. 2011. Grayder applications. Caterpillar Performance Handbook, Edition 41.
2- Caterpillar Inc., 2007. A Referance Guide to Mining Machine Applications.