SİSEBAN'IN ZORLU ÇALIŞMA ŞARTLARINDAKİ TERCİHİ SUMITOMO OLDU |
|
Sise-Ban Yönetim Kurulu Başkanı Nedim Acet:
“Bir Madencinin İhtiyacını Karşılayacak En İdeal Makine Sumitomo’dur”
Başta Şırnak olmak üzere farklı illerde maden ocağı faaliyetlerinde bulunan ve aynı zamanda iş makinesi alım-satımı gerçekleştiren Sise-Ban İş Makineleri şirketi, henüz motor revizyonu gerçekleştirmediği ve 25 bin saate ulaşan Sumitomo SH370LHD ekskavatörüyle yaşadığı memnuniyetin ardından 2022 yılında Sumitomo’dan 21 adet ekskavatör tedarik etti. Şirket, bu alımı 2023’te artarak sürdürmeyi planlıyor.
Performans, güç ve dayanım, özellikle maden sahalarında çalışan iş makinelerinden beklenen temel özellikler arasında geliyor. İster sıfır ister ikinci el makine alımı yapılsın, madencilikte çalışan makinelerin sorunsuz çalışması ve yeterli servis desteğinin zamanında alınması en önemli konudur. Bu sahalarda faaliyet gösteren firmalar ise makine alımı yaparken işin profesyonelleriyle çalışması ve bu kriterleri göz önüne alması gerekmektedir.
Sise-Ban İş Makineleri şirketi ise hem makine alım satımı hem de madencilik alanında faaliyet gösterdiği için adeta sektörün profesyoneli konumunda. Şirketin Bitlis Tatvan’dan başlayan iş makinesi ticareti, günümüzde işlettiği maden ocaklarıyla birlikte, Türkiye’nin farklı şehirlerinde devam etmektedir. Bünyesinde farklı marka iş makinelerini barındıran Sise-Ban, son dönemde ise TSM Global’in ülkemiz pazarına sunduğu Sumitomo markasına önemli oranda yatırım gerçekleştirmiştir. Biz de Sise-Ban’ın Yönetim Kurulu Başkanı Nedim Acet ile iş yapış şekillerini ve Sumitomo yatırımlarını konuştuk.
Öncelikle sizi tanıyabilir miyiz?
1978 Batman doğumluyum. Günümüzde Tatvan Ticaret ve Sanayi Odası’nda meclis üyeliği ve TOBB Genel Kurul Delegeliği görevlerim bulunuyor. Sise-Ban İş Makinaları Limited Şirketi olarak ise makine sektöründe hizmet veriyoruz. Merkezimiz Bitlis Tatvan’da olmakla beraber, ayrıca Ankara’da da faaliyet gösteriyoruz.
“Yılda 150-200 arasında ikinci el makine satışımız bulunuyor”
Geçmişten günümüze iş hayatınızdan bahseder misiniz?
Mesleğime ilk olarak Fernas İnşaat’ın merhum Yönetim Kurulu Başkanı Necat Nasıroğlu sayesinde başladım. Kendisini bu vesile ile rahmet ve minnet ile anıyorum. Mutfakta başladığım şantiye hayatında, Fernas çatısından makine şefi olarak ayrıldım. Ardından Şırnak’ta kömür ocaklarında makine konusunda çalışmaya devam ettim ve 2005 yılında Tatvan’a yerleşerek kendi şirketim Sise-Ban’ı kurdum. Şirketimizle birlikte iş makineleri alım-satım ve yedek parça servis hizmetine başladık. Bir dönem başka markalara bayilik de yaptık. 2018 yılının ardından ise ikinci el sektörüne daha da yoğunlaştık. Günümüzde yılda 150-200 arasında ikinci el makine satışımız bulunuyor.
“Müşterimize kötü makine satmayız”
Sise-Ban olarak bugüne kadar hangi alanlara odaklandınız?
Biz makine alım-satım işine yoğunlaştık. 2007 yılında kiralama alanına başladık ve zamanla Tatvan’da kabuğumuza sığmadık. Türkiye’deki makine sektörünün gelişimi ve talepler doğrultusunda 2019 yılında Ankara’ya geldik. Ardından Geliş Madencilik şirketiyle partner olduk. Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Sami Bey ile tamamen güvene dayalı bir ortaklığımız ve çalışma hayatımız bulunuyor. Günümüzde Türkiye’de sektörümüzde iyi bir yerdeyiz ve müşterimize kötü makine satmayız!
Dolayısıyla tüm müşterilerimiz bizden memnun. Üstelik ikinci el makinelerimizin revizyonlarını da tamamen yetkili servislerde yaptırıyoruz veya daha önceden yetkili servis olup, şu anda bağımsız çalışan deneyimli dostlarımıza yaptırıyoruz. Öte yandan başta Şırnak olmak üzere Balıkesir, Erzurum ve Yozgat’taki maden sahalarımızda faaliyet gösteriyoruz.
“Şırnak’ın, Türkiye’nin fosil atık enerji ihtiyacını asfaltit ile 100 yıl besleyebilecek bir rezerve sahip olduğu söyleniyor”
Şırnak ocağınızdaki rezervler için neler söylersiniz?
Özellikle Şırnak’ta yer yüzüne yakın tabakada asfaltit adı verilen bir fosil atık bulunuyor. Bu kömür, petrolün gazının kurumuş versiyonu olarak biliniyor. Şırnak’ın, Türkiye’nin fosil atık enerji ihtiyacını asfaltit ile 100 yıl besleyebilecek bir rezerve sahip olduğu söyleniyor. Ortalama 5000 kaloriye sahip olan bu kömür, aynı zamanda Şırnak kömürü olarak da biliniyor.
Bu kapsamda Şırnak ili ve çevresinde hangi yatırımları görebiliyoruz?
Eskiden terörle anılan Şırnak ocaklarında, günümüzde en az 250-300 civarı iş makinesi çalışıyor. Genelde termik santralleri, çimento fabrikaları bulunuyor. Bunlar arasında Silopi’de yer alan Ciner grubunun termik santrali, Kurtalan’daki çimento fabrikası gibi örnekleri sayabiliriz. Biz de bu bölgeye proje bazlı olarak 2023 yılında makine yatırımları hedefliyoruz.
“Servis desteğinin zor olduğu bölge ve sahalarda, sektörümüze tamamen Sumitomo’yu öneriyoruz”
Sumitomo markası sizin için ne ifade ediyor?
2021 yılında Age İnşaat’tan iki adet 50 tonluk Sumitomo SH510LHD-6 ekskavatör alarak kendi maden sahalarımızda denedik. Diğer makinelerle kıyasladığımız zaman hem yakıt hem çalışma performansının üstün olduğunu gördük. Ayrıca arıza yapmaması sayesinde bize servislerin yollarını unutturdu. Bu da Sumitomo’ya olan güvenimizi artırdı.
Halihazırda envanterimizde birçok markadan toplam 50 civarında iş makinemiz bulunuyor. Ancak hem kendi maden sahalarımızda hem de servis desteğinin zor olduğu bölge ve sahalarda, sektörümüze tamamen Sumitomo’yu öneriyoruz. Aynı zamanda operatörler de büyük bir konforla ve yorgunluk hissini yaşamadan çalışıyorlar. Sahada muadili olan diğer markaların makineleriyle karşılaştırdığımızda da yüzde 10’a varan oranda yakıt tasarrufu görüyoruz. Bu, günümüz Türkiye’sinde büyük bir fayda.
“Seneye TSM Global’den 30 adet Sumitomo almak üzere 4 milyon Euro civarında bir bütçe ayırmayı planlıyoruz”
Denediğiniz iki adet Sumitomo’nun ardından alımlar devam etti mi?
TSM Global Ankara Bölge Müdürü Aycan Bey ile diyaloga geçerek iki adet Sumitomo SH350LCH-6 ve iki adet 370 LCH-6 ekskavatör alımı yaptık. Şırnak’ta yer alan kömür ocağımızda kullanmamızın ardından ocaktaki arkadaşlarımız da Sumitomo alımı için yardımcı olmamızı istediler. 2022’de ise toplamda 21 adet Sumitomo alımı gerçekleştirdik.
Aldığımız 21 adet makine; 50 ton sınıfı 9 adet, 35-38 ton sınıfı 8 adet, 30 ton sınıfı 2 adet ve 21 ton sınıfı 2 adet makinadan oluşuyor. Yeni makinelerimizin 6 adedi Yozgat-Sorgun’daki ocaklarımız olmak üzere, diğer hepsi Şırnak kömür ocaklarımızda çalışıyor. Önümüzdeki yıl ise TSM Global’den 30 adet Sumitomo almak üzere 4 milyon Euro civarında bir bütçe ayırmayı planlıyoruz.
“50 tonluk başka marka bir ekskavatör, sahada 43 litre yakıt harcarken Sumitomo 37 litrelerde kalıyor”
Sumitomo’nun saha performanslarıyla ilgili neler söylersiniz?
Saha verilerimizde karşılaştırdığımızda en iyi operatörlerimizden birini SH510’a diğerini de muadili olan rakibi bir markaya kullandırdık. Bu çalışmayı gün sonunda kamyon sefer sayısıyla harita ölçümü yaparak gerçekleşirdik. Kullanılan sefer sayısı ve yakıta baktığımızda, Sumitomo’nun tamamen farklı olduğunu gördük.
Saatte 6 litre az yakması, günlük 60 litre mazot tasarrufu anlamına geliyor. Toplam 20 adet makine de günlük 1.200 litre mazota tekabül ediyor. Yine rakamla ifade edersek; 50 tonluk başka marka bir ekskavatör, sahada 43 litre yakıt harcarken Sumitomo 37 litrelerde kalıyor. Neticede Sumitomo, kendi yaptığımız ölçümlere göre rakiplerine göre yüzde 10 daha az yakıyor. Sumitomo’nun sahadaki üretimi de rakibine göre yüzde 10 daha fazla gerçekleşiyor.
Makinelerinizi hangi ocaklarınızda kullanıyorsunuz?
Makinelerimizi Şırnak, Erzurum Karayazı ve Yozgat Sorgun’daki ocaklarımız ile Balıkesir krom sahamızda kullanacağız. Bir madencinin ihtiyacını karşılayacak en ideal makine Sumitomo’dur diyebilirim.
“Resmi tatiller ve bayram tatilleri farketmeksizin, her ihtiyacımızda Sumitomo’nun yedek parça stoklarından hizmet alabiliyoruz”
Sumitomo’ların dayanımı için neler söylersiniz ve makinelerinizin satış sonrası hizmet desteğini nereden alıyorsunuz?
Yeni makinelerimiz dışında, elimizde Sumitomo’nun 25 bin saate gelmiş olan 2016 model SH370 modelimiz gibi saatli makinelerimiz bulunuyor. Ayrıca komponent bazında kullandığımız MTG tırnaklar da söküm ve koparma gücünde avantaj sağlayarak maksimum verimliliğe katkı yapıyor. Üstelik bom sisteminin daha az strese maruz kalmasına olanak tanıyor.
Performans konusunda halen bir problem yaşamadık ve ayrıca makinelerimizde halen motor revizyonu yapılmadı. Servis desteğini ise Diyarbakır’da bulunan Sumitomo yetkili servisinden sağlıyoruz. Kendilerini çözüm ortağımız olarak görüyoruz. Şantiyede 35 tonluk bir makineye 3 kamyon ve 50 tonluk makineye 5 kamyon bağlanıyor.
Dolayısıyla makinelerin yatması, kamyonların da yatması anlamına geliyor. Biz resmi tatiller ve bayram tatilleri farketmeksizin, her ihtiyacımızda Sumitomo’nun yedek parça stoklarından hizmet alabiliyoruz. Bu da hızlı servis ve parça desteği noktasında yüksek memnuniyet sağlıyor.
Alım yaptığınız Sumitomo’lar ile ilgili olarak operatör yorumları neler?
Operatör için en önemli önemli konu kabinin konforlu olması. Diğer markalı makineleri de kullanan operatörler, Sumitomo’nun kabin aksamını çok seviyor. Özellikle kullanmalarının ardından yorgunluk hissini yaşamıyorlar. Joystickler ise memnuniyet veren diğer bir unsur. Ayrıca Sumitomo ile operatörler adeta bir yapay zeka varmışçasına birbirlerini karşılıklı anlayabiliyorlar.
İş makinelerinde yeni emisyon standartları sizce madencilik sektörünü nasıl etkileyecek?
Zannederim en yoğun çalışma teknik ve yetkili servislerde yaşanacaktır. Arıza ve gerekli durumlarda müdahale gibi konularda, servislerin yeni emisyon standartlarına uygun makineler hakkında yeterli donanıma sahip olması gerekiyor. Yeni standartlara, Euro 6’ya geçen kamyonlardan aşinayız. Ancak orada da sahada randıman alabilmek adına yazılımların iptal edildiğini görüyoruz. Adblue’nun iptali ise partikül filtrelerini tıkıyor.
Bu durum, motor performansını düşürdüğü gibi çevre ve insan sağlığına olan zararın azalmasının da önüne geçiyor. Örneğin 50 aracın ve 15 iş makinesinin çalıştığı bir maden sahasında ortalama 100 insan çalışır. Adblue sayesinde daha az karbon salınımı sağlanması, insan sağlığı açısından da oldukça önemli. Dolayısıyla teknolojiye ayak uydurmamız gerekiyor.