Forum Makina
Forum Makina
HABER MERKEZİ

Seçimlerinizi yaparak tüm haberlerimize ulaşabilirsiniz.

HABER ABONELİĞİ

Sektördeki gelişmeler, yeni ürünler ve aktivitelerle ilgili olarak bizden düzenli bilgilendirme mailleri almak için
abone olunuz.

HABERLERİMİZ
2024
İş Makinası - ELEKTRİKLİ XCMG KAYA KAMYONLARI, NUH ÇİMENTO’NUN ÜRETİMİNİ ARTIRACAK!
ELEKTRİKLİ XCMG KAYA KAMYONLARI, NUH ÇİMENTO’NUN ÜRETİMİNİ ARTIRACAK!

ELEKTRİKLİ XCMG KAYA KAMYONLARI, NUH ÇİMENTO’NUN ÜRETİMİNİ ARTIRACAK!

ENKA Pazarlama Maden Direktörü Gökhan Büyükkantarcıoğlu, Nuh Çimento’ya teslim ettikleri 85 tonluk elektrikli kaya kamyonunun, hafriyat kamyonlarına kıyasla büyük verimlilik ve maliyet avantajı sağlayacağının altını çizdi.

Nuh Çimento Grubu, madencilik ve nakliye faaliyetlerinden kaynaklanan emisyonu sıfıra indirmek için dizelden elektrikliye dönüşüm çalışmaları kapsamında ENKA Pazarlama’dan 2 adet XCMG marka elektrikli XDR80TE model alımı gerçekleştirdi.

Konuyla ilgili görüşlerini aldığımız ENKA Pazarlama Maden Direktörü Gökhan Büyükkantarcıoğlu, 85 ton kapasiteli kamyonun fark yaratan özelliklerini dergimize aktardı:

Nuh Çimento ile gerçekleştirdiğiniz iş birliğinden bahseder misiniz?

Nuh Çimento, Türkiye'de sektöründe çok önemli bir yere sahip köklü bir firma. Biz de ENKA Pazarlama olarak kendileriyle uzun yıllardır çözüm ortağı olarak çalışıyoruz. Bununla birlikte Nuh Çimento’nun hem karbon salınımını azaltmak hem çalışma sahasındaki iş güvenliğini artırmak hem de bunları yaparken işletme maliyetlerini düşürmek gibi birtakım hedefleri vardı. Bu hedefleri doğrultusunda kendilerine XCMG marka elektrikli kamyonumuzdan bahsettik. Değerlendirmeye aldılar ve hatta başka markalarla da görüştüler. Neticede bizden bu yatırımı yapmayı uygun gördüler.

“Maden ocaklarındaki ara çözümü, temsil ettiğimiz XCMG markasının 85 ton kapasiteli XDR80TE modeliyle sunmaya başladık”

Elektrikli kamyonları maden sahalarında tercih edilmeye başlandı mı?

Geçmiş zamanda maden sahalarında batarya teknolojisi sebebiyle çok sık görülmeyen elektrikli kamyonlar, teknoloji geliştikçe daha çok tercih edilir hale geldi. Artık daha yüksek kapasitede enerji depolanabiliyor ve saha operasyonları daha uzun sürebiliyor. Son yıllarda da Çin'den başlayan bu akım, dünyanın birçok yerindeki maden sahalarında talep bulur oldu ve karşılığında da çok büyük avantajlar sağlamaya başladı.

Bilindiği üzere madencilik çalışmalarında 120 tondan başlayıp 400 tonlara kadar taşıma kapasitesi olan büyük kaya kamyonları dünyada kullanılıyor. Ancak bu ihtiyaca sahip olmayan küçük işletmeler için madene yönelik tam bir çözüm mevcut değildi. Daha düşük tonajlı ihtiyaçları ise düz yolda gitmek için yapılmış hafriyat kamyonları karşılıyordu. Ülkemizde bu kapsamda gereken elektrikli ara çözümü, temsil ettiğimiz XCMG markasının 85 ton kapasiteli XDR80TE modeliyle sunmaya başladık.

Ülkemizde elektrikli kamyonların kullanılması ve yaygınlaşması kapsamında yeni gelişmeler var mı?

Avrupa veya Amerika'daki gibi karbon emisyonu konusunda bir takım yasal düzenlemeler gerçekleşecek. İşletmeler önümüzdeki dönemde her türlü ürünün karbon ayak izini bir şekilde tutmak ve bunu belgelemek suretiyle bir vergi sistemine tabi olacaklar. Bunun da emarelerini hem Sanayi Bakanlığı’nın çalışmalarında hem de Sayın Cumhurbaşkanının açıkladığı 2053 yılı sıfır emisyonu yakalama hedefleri kapsamında görebiliyoruz. Biz de bu çerçevede elektrikli ürünleri pazara sunmaya, işletme ve yakıt maliyetleri oldukça düşük olan elektrikli kamyonlarımızla başladık. Gerçekleştirdiğimiz demolarda güzel sonuçlar aldık ve ilk teslimatımızı Nuh Çimento’ya gerçekleştirdik.

85 tonluk modeller dışında alternatif sunacak mısınız?

Hem madenlerin beklentisi hem de pil teknolojisini göz önüne aldığımızda, en optimum modelin 85 tonluk kamyonlar olduğunu söyleyebiliriz. Batarya teknolojisi geliştikçe farklı tonajlarda kamyonlar da olacaktır. Ancak ülkemizin en çok ihtiyaç duyduğu sınıfın 85 tonluk kamyonlar olduğunu düşünüyoruz.

“Elektrikli kaya kamyonları, daha uzun sürelerde yapılabilen revizyonlarla maliyet avantajı sağlıyor”

Elektrikli kaya kamyonlarının sunduğu başlıca avantajlar neler?

Sahip oldukları elektrik motoru sayesinde dizel kamyonlara oranla yüksek verimlilik sunuyor. Dizel motorlar yakıtın tamamını yakamadığı için teknik anlamda yakıtın hepsini enerjiye dönüştüremiyor. Elektrik motorları ise güç ve tork olarak yüksek seviyede verimlilik sunuyor. Aynı zamanda uygun bakımları ve daha uzun sürelerde yapılabilen revizyonlarla maliyet avantajı sağlıyor.

Bu kamyonların şarj mekanizmasından bahseder misiniz?

Kendi kendilerini şarj edebilen elektrikli kamyonlar, belirli bir yükseklikten aşağı inerken bataryalarının dolu ya da boş olmalarına göre farklı oranlarda şarj edilebiliyorlar. Bu durum, yokuşlu ocak yapısında büyük avantaj sağlıyor. Ancak aşağıdan kamyonu yükleyip yukarı çıkarken enerji harcanması gereken ocaklarda tam tersi de olabiliyor. Bu noktada da batarya kapasitesinin yeterliliği devreye giriyor.

“Kamyonumuz %20'den %100'e 55 dakika gibi çok kısa bir sürede doluyor”

Pazara sunduğunuz XCMG’nin elektrikli modelinin kapasitesi yeterli mi?

ENKA olarak sunduğumuz modelimiz, 700 kWh gibi yüksek bir kapasiteye sahip. Bu tonajda bu kapasiteyi veren başka bir marka bulunmuyor. Kamyonumuzu çok özel bir şarj sistemiyle, %20'den %100'e 55 dakika gibi çok kısa bir sürede dolacak yapıda pazara sunuyoruz. Bu kapasite, 10 adet elektrikli aracın kapasitesine bedeldir. Dolayısıyla vardiya aralarında pil azalmışsa, üretim kaybı olmadan hızlı şarj ederek çalışmalar devam edebiliyor.

“XCMG’nin elektriklisi ile yakıt avantajı sağlanıyor, daha az personel çalışıyor, üretim 2’ye katlanıyor”

Nuh Çimento ekibi demo sürecinde hangi deneyimleri elde etti?

Şirketin ocak şartları bu tür kamyonların kendilerini şarj edebilmesine son derece müsaitti. Gün içerisinde hiç şarj etmeden uzun zaman zarfında kamyonumuzu kullandılar. Öte yandan normalde 40 ton taşıyan kamyonlara göre 80 ton ve üzeri taşıma yapabildikleri için bir şoför daha az çalıştırmış oldular. Dolayısıyla yakıt ve personel açısından da maliyet avantajı sağladılar. Bunu yaparken de üretim kapasitelerini ikiye katladılar.

XDR80TE modelinin hafriyat kamyonlarına göre diğer üstünlükleri neler?

Bakım maliyet avantajlarının yanında, hafriyat kamyonlarında makas kırılması ya da lastik patlaması gibi sorunlar yaşanabiliyor. Tamamen kaya kamyonu şasisine sahip ürünümüzle bu sıkıntıların yaşanmayacağını öngörüyoruz. Tüm madencilik firmalarına da uzun vadeli bir çözüm için kamyonumuzu tavsiye ediyoruz.

Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina
Forum Makina