YENİ NESİL JCB KAZICI YÜKLEYİCİLER TÜRKİYE’DE STANDARTLARI YÜKSELTECEK |
|
YENİ NESİL JCB KAZICI YÜKLEYİCİLER TÜRKİYE’DE STANDARTLARI YÜKSELTECEK
Dünyanın önde gelen iş makinesi üreticilerinden JCB, 2023 yılı itibarıyla Türkiye’deki kazıcı-yükleyici ürün gamını yeniledi. Bu kapsamda yeni kazıcı-yükleyiciler, Faz 5 emisyon standartlarına sahip motor ailesi ve yenilenen tasarımıyla geldi. Türkiye pazarı için uygun olan 9 modelin belirlenmesinin ardından; 3CX, 4CX ve 5CX serileri, 3 donanım seviyesi ve manuel ya da joystickli tercih edilebilir versiyonlarıyla satışa sunuldu.
Ülkemizde SİF İş Makinaları tarafından temsil edilen dünyanın en büyük iş makinesi üreticilerinden İngiliz menşeili JCB, Türkiye’deki kazıcı-yükleyici ürün gamını 2023 yılı itibarıyla tamamen yeniledi. Türkiye’de devreye alınan yeni egzoz-emisyon normlarıyla birlikte Faz 5 motorlara sahip olan yeni ürün ailesi, aynı zamanda kapsamlı bir tasarım değişikliği ve yeni özelliklerle pazardaki yerini alıyor.
SİF İş Makinaları Ürün Müdürü Yaşar Emin Solmaz ile İstanbul’daki merkez ofislerinde bir araya gelerek, yeni seri hakkında detaylı bilgiler aldık.
Dünyada satılan her iki kazıcı-yükleyiciden birisini üretir konumda olduğu belirtilen JCB, bu faz geçişinin yanında teknolojisinde de önemli yeniliklerde bulundu. Üstelik JCB halihazırda Avrupa’da satılan yeni nesil makinelerinden daha da donanımlı olan versiyonlarını Türkiye pazarı için hazırladı.
JCB’nin yeni nesil kazıcı-yükleyici ailesi, 3CX serisinden 6 modelle ve 4CX ile 5CX serilerinden toplam 3 model olmak üzere 9 model ile Türkiye pazarında yerini alıyor. 3CX serisinde ECO, PLUS ve PRO olmak üzere 3 farklı donanım seviyesi bulunurken, 4CX ve 5CX ise PRO donanım seviyesiyle sunuluyor. Yeni nesil kazıcı yükleyicilerden 3CX ve 4CX serileri, manuel veya joystickli (AEC) olarak tercih edilebilirken 5CX serisi sadece joystickli (AEC) olarak satışa sunuluyor.
3CX EKONOMİYİ PERFORMANSLA BULUŞTURUYOR
JCB’nin küçük ön tekerlekli yeni 3CX serisinin ECO donanım seviyesi, 3,0 litrelik 74.8 HP (55 kW) gücünde motora sahip olmasıyla düşük yakıt tüketimi ve ekonomi vadediyor. Motor, dizel partikül filtresini barındırmasına rağmen Adblue kullanımını gerektirmiyor. Faz 5 emisyon normundaki motor, önceki nesil 3CX’in Faz 3A normundaki 92 Bg’lik motorunun tork seviyesinin üzerine çıkarak 440 Nm tork üretiyor. Modelde 165 lt/dk pistonlu pompa bulunuyor.
3CX ECO, manuel veya koltuğa monte joystickli olarak tercih edilebiliyor. Modelin 1 metreküp kova hacmi ve tek yönden yağ gönderen kırıcı tesisatı bulunuyor.
3CX’in PLUS donanım seviyesi 4,8 litrelik 109 HP (81kW) gücündeki motoru ve 516 Nm tork üretimiyle küçük ön tekerleklere sahip kazıcı-yükleyici sınıfının en güçlü modeli olarak öne çıkıyor. Makine, daha fazla performans ve yürüyüş esnasında serilik isteyenlerin kullanımına sunuluyor. JCB 3CX PLUS, manuel veya koltuğa monte joystickli olarak tercih edilebiliyor. Modelin 1 metreküp kova hacmi ve çift yönden yağ gönderen kırıcı tesisatı bulunuyor.
JCB 3CX PRO ise 3CX PLUS’ta olduğu gibi 4,8 litrelik 109 HP (81kW) gücündeki motor ve 516 Nm tork üretimiyle sunuluyor. Serinin prestij makinesi olarak lanse edilen 3CX PRO’nun 1,2 metreküp kova kapasitesi ve çift yönden yağ gönderen kırıcı tesisatı bulunuyor. 3CX PRO, manuel veya koltuğa monte joystickli olarak tercih edilebiliyor.
3CX serisinin her 3 donanım seviyesinde de 20 inç ön ve 26 inç arka Michelin lastikler yer alıyor. 3CX ECO ve 3CX PLUS’ta Michelin Power CL modeli yer alırken 3CX PRO’da markanın XCML modeli standart sunuluyor. Avrupa’da ise 18 inç ön ve 26 inç arka lastik ebatlarıyla sunulan yeni nesil 3CX serisi, böylece Türkiye pazarında daha avantajlı olarak yer alıyor.
4CX VE 5CX HER ZEMİNE UYUM SAĞLIYOR
JCB’nin yeni nesil 4CX ve 5CX kazıcı-yükleyicileri, Türkiye’de PRO donanım seviyesiyle satışa sunuluyor. Modeller, 4,8 litrelik 109 HP (81 kW) gücündeki motoruyla 516 Nm tork üretimine olanak tanıyor. 1,3 metreküp kova kapasitesine sahip makinelerden 4CX PRO 5,53 metre, 5CX PRO ise 6,14 metre kazı derinliğine ulaşıyor.
Makinelerde çift yönden yağ gönderen kırıcı tesisatı bulunuyor. Her iki seride de lastikli yükleyicilerde olan ve kaygan zeminde avantaj sağlayan LSD aks yer alıyor. 4CX PRO, manuel veya joystickli olarak tercih edilebilirken 5CX PRO ise sadece joystickli olarak satışa sunuluyor. Kazıcı-yükleyicilerin 4 tekerleğinde de 28 inç Power CL model Michelin lastikler yer alıyor.
AUTOSHIFT ŞANZIMAN KONFOR ARTIRIYOR
JCB’nin önceki nesil kazıcı-yükleyicilerinde 4 hızlı manuel Powershift yer alırken, yeni serilerde ise kullanıcılar Autoshift şanzımanla buluşuyor. 6 hızlı özelliğe sahip şanzımanlar 1’den 3. kademeye kadar manuel kullanılırken Autoshift özelliğiyle 4,5 ve 6. kademelerde otomatik özellik devreye giriyor. Otomatik, son 3 kademede makinelerin yürüyüşleri kapsamında tercih ediliyor. Tork kilidi ise 4. ve 5. vites kademelerinde devreye girerek sürüş konforunu artırıyor.
DAHA FAZLA VERİ, DAHA AZ YAKIT TÜKETİMİ
Yeni elektronik motorla beraber, JCB’nin telematik sistemi olan Livelink’ten artık daha fazla veri alınabiliyor. Bu kapsamda yakıt tüketimi, AdBlue seviyesi, rejenerasyonla ilgili veriler bilgisayardan bağlanılarak temin edilebiliyor. Yeni seri kazıcı-yükleyicilerden ECO ile PLUS modları arasında 1 ila 1,5 litrelik yakıt tüketim farkı olduğu belirtiliyor. Yeni emisyon standardı gereği, EN 590 Avrupa standardına göre ultra düşük sülfürlü dizel yakıt kullanılması gerekiyor.
ESTETİK VE GÜVENLİK İLK GÖRÜNÜMDE DİKKAT ÇEKİYOR
Yeni serilerde ilk etapta yenilenen ön ızgara göze çarpıyor. Izgara, ölçü olarak aynı olmakla birlikte, daha büyük konumlanan JCB logosu öne çıkıyor. 3CX serisinde ön ızgaraların yan kısımlarında ise takoz korumalar yer alıyor. Merdivenin altında ise alet çantası standart olarak sunuluyor. Yeni kazıcı-yükleyici ailesi, çıkarılabilir tipte muhafazaları da barındırıyor. Arka sinyallerle yer alan muhafaza koruma sağlarken, ön kovaların koruma silindirlerinde yer alan muhafazalar ise silindir rotlarının paslanmasının önüne geçiyor. Ayrıca geri vites alarmı da güvenliğe katkı sağlıyor.
YENİ SERİYE YENİ COMMAND PLUS KABİN
JCB’nin en yeni tasarıma sahip kabinindeki tüm özellikleri, Türkiye pazarındaki yeni nesil kazıcı-yükleyicileriyle birlikte standart olarak sunuluyor. Önemli değişikliklerin olduğu ve boyutun arttığı kabinin dışında, 4 adet çakarlı entegre tepe lambası yer alıyor. Genişleyen aynalar iki parçalı olarak konumlanıyor. Kabinin içinde ise koltuk kafalığı artık standart yer alıyor. Klima kontrolleri, kabin içerisinde yan panelde dikey olarak konumlanıyor ve yeni tasarlanan direksiyon tasarımı da dikkat çekiyor.
Müzik sistemi ise ana menüye entegre şekilde yer alıyor ve Bluetooth bağlantısına imkân tanıyarak telefon görüşmeleri gerçekleşebiliyor. 7 inch ekranlı müzik sistemi yuvarlak kontrol düğmeleriyle kumanda ediliyor. Kabin içerisinde daha önceki serilerde yer almayan yeni dikiz aynası, görüş açısını zenginleştiriyor. Önceki nesil kabinde hız göstergesi bulunmazken, yeni seride devir saatinin yanında makinenin hızı da kadrandan görülebiliyor.
Kabin içi aydınlatmalar otomatik yanıp sönerken, kapı kapandıktan veya açıldıktan kaç saniye sonra ışıkların söneceği ayarlanabiliyor. Öte yandan kabin güvenlik açısından rahatlık sağlıyor. Bu kapsamda anahtar tipi immobilizer, kazıcı-yükleyiciyle birlikte teslim ediliyor. Her müşteriye bir kırmızı ve iki siyah anahtar sunularak ana kumandayı kırmızı anahtar üstleniyor. Siyah anahtarlar ise ancak tanımlanırsa makineyi çalıştırabiliyor.
OTOSTOP MOTOR DURDURMA
Yeni seri JCB kazıcı-yükleyicilerde standart olarak sunulan bir diğer yenilik ise motor durdurma özelliği. Makinenin park freninde olması, lambaların kapalı olması, sabit olması gibi koşullar oluştuğu takdirde motor 30 saniye içerisinde kapanıyor. Işığın açık olması veya el frenin çekili olmadığı durumlarda ise motor kapatılma devreye girmiyor.
OTOMATİK İKİ ÇEKERE GEÇİŞ
Kazıcı-yükleyiciler 4 çeker modundayken belirli bir hıza ulaşılmasının ardından 2 çekere dönebiliyor. Özellikle çalışmaların ardından yürüyüşe geçilmesiyle birlikte bu modun devreye girmesi avantaj sağlıyor.
SARSINTISIZ YÜRÜYÜŞ SİSTEMİ
Sarsıntısız yürüyüş sistemi de tüm JCB kazıcı-yükleyicilerinde standart olarak yer alıyor. Makinenin sarsılmadan yürümesini sağlayan sistem, kovadaki yükün de dengeli olarak taşınmasına olanak tanıyor. Makine otomatik modda iken SRS tuşuna basılmasıyla belirli bir hızın ardından sistem devreye alınıyor.
OTODRIVE HIZ SABİTLEME
Otomobillerdeki cruise kontrol sistemine benzeyen bu fonksiyon, makinenin hızını koruyarak yolda gitmesini sağlıyor.
OTOMATİK RÖLANTİ SİSTEMİ
Tıpkı ekskavatörlerdeki gibi makinenin hidrolikleri kullanılmadığı zamanlar makinenin devri rölantiye giriyor. Tekrar müdahalenin ardından çalışma makine çalışma moduna dönebiliyor. Otomatik rölantinin kaç saniye sonra devreye gireceği menüden seçilebiliyor.
OTOMATİK GAZ
Bu modda makine denge ayağını indirirken gaz hissedilir derecede yükseliyor. Halatlı sistem yerine potansiyometreli gazın yer aldığı sistem, elektronik olarak çalışıyor.
JOYSTICKLI VERSİYONLAR STANDARTLARI DAHA DA YUKARI ÇEKİYOR
JCB’nin yeni seri 3CX, 4CX ve 5CX kazıcı-yükleyicilerinden joystickli versiyonlarında ilave standart özellikler bulunuyor. Bu kapsamda Power Slide özelliği, arka bomun hidrolik olarak kolayca sağa-sola kaydırılmasına olanak tanıyor. Denge ayağı hizalama özelliği ise makinenin kendi kendini dengeye getirmesine yardımcı oluyor.
Koltuk yönüyle çalışma ise joystickli versiyonların en dikkat çeken özellikleri arasında yer alıyor. Joystick koltuğun baktığı tarafı kontrol ediyor. Örneğin ekskavatör tarafında yapılan çalışmanın ardından koltuk döndürülürse bom kilidi otomatik kilitleniyor. Tekrar aynı yöne dönülmesinin ardından joystickle kilit açılabiliyor. Ayrıca ısıtmalı-havalı koltuklar da joystickli makinelerde standart olarak yer alıyor.
PLUS ve PRO donanım seviyelerindeki joystickli kazıcı-yükleyicilerde, ön kovanın çene hidroliğinin boru çapı da 3/8’den 5/8 inçe çıkarıldı. Bu artış debinin artmasını, makinenin daha hızlı hareket etmesini ve çenenin daha hızlı açılıp kapanmasına imkân tanıyor. Ayrıca öne takılan bir başka ataşmanın daha hızlı çevrilmesini sağlıyor.
Yine PLUS ve PRO donanım seviyelerindeki joystickli makinelerde bulunan ISO/SAE dönüşüm valfi, ekskavatör tarafında çalışırken bom ve armın kontrol yerinin değişmesini sağlıyor. Böylece operatörler kullanım kontrollerinin yerini alıştıkları üzere değiştirebiliyorlar