Türkiye uzay ve havacılık sanayi geleceğinin altyapısını Ateş inşaat ve Hidromek’ler inşa ediyor |
|
Türkiye uzay ve havacılık sanayi geleceğinin altyapısını Ateş inşaat ve Hidromek’ler inşa ediyor
Başkent Ankara, temelleri 2018 yılında atılan ve gerek savunma sanayi gerekse diğer sektörler için gelişmiş teknoloji çözümleri geliştirilmesine ortam yaratacak olan son derece önemli bir projeye ev sahipliği yapıyor: Ankara Uzay ve Havacılık İhtisas Organize Sanayi Bölgesi (HAB)
Kahramankazan ilçesi sınırlarında ve TUSAŞ'ın hemen yanındaki 730 hektarlık alanda; Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Ankara Sanayi Odası ve Savunma ve Havacılık Sanayii İmalatçılar Derneği ile Ankara Valiliği'nin katılımlarıyla hayata geçirilen proje ile uzay ve havacılık alanlarında yerli sanayinin desteklenmesi, yerli ve yabancı firmaları bir araya getirerek sinerji sağlanması ve yüksek katma değerli ürünler geliştirerek ihracatın artırılması hedefleniyor.
Projenin 1. Kısım Altyapı İnşaatları Yapım İşi ihalesini kazandıktan sonra zaman kaybetmeden çalışmalara başlayan Ateş İnşaat San. ve Tic. A.Ş., günümüz itibariyle kazı, dolgu ve zemin iyileştirme çalışmalarını büyük ölçüde tamamladı. Firmanın Yönetim Kurulu Üyesi Eset Ateş ile bir araya gelerek firmaları ve bu önemli proje hakkında konuştuk. Ateş İnşaat, ülkemiz açısından büyük önem taşıyan projede kullanmak üzere HİDROMEK’ten 13 adet yeni iş makinesi satın aldı. Kendisinden ve operatörlerinden makinelerle ilgili görüşlerini de aldık.
Firmanızı tanıyabilir miyiz?
Bugün üçüncü nesil olarak bizim de görev aldığımız firmamızın kuruluşu 1979 yılına kadar uzanıyor. Rahmetli dedemiz Hacı Abdullah Ateş, ilk olarak Köy Hizmetleri’nden Ege Bölgesinde çeşitli taahhüt işleri alarak bu işe başlamış. Sonrasında ülkemiz genelinde belediyeler, DSİ ve İller Bankası nezdinde birçok proje gerçekleştirdik. Yurt dışında, Türkmenistan’da 4 yıl süren bir projemiz oldu. Bugüne kadar çeşitli üstyapı projelerimiz de oldu ancak ağırlıklı olarak altyapı taahhüt işleri yaptık. Projelerimizde hep ana yüklenici olarak iş yapıyoruz.
Altyapı çalışmalarında uzman olduğunuzu söyleyebilir miyiz?
Şu an firmamızda yaklaşık 350 kişi çalışıyor. Bazıları 40 yıldır bizimle çalışan çok güçlü bir teknik ekibimiz ve formenlerimiz var. Bu kişiler görev aldığımız her bölgenin, her şehrin altyapısını çok iyi bilirler. Bu sebeple idareler açısından belirli metropollerde yapılacak işler için bir arşiv niteliğinde çalışıyoruz. Çünkü yeraltında neyin ne olduğunu çok iyi biliyoruz. Ayrıca bir işi alalım veya almayalım, kurumlar bizim fikrimizi de almak isterler. Biz de yardımcı oluruz. Sonuçta vatan bizim, devlet bizim. Para kazanmak birinci önceliğimiz değil.
“ALTYAPI BİR NEVİ AMELİYAT YAPMAK GİBİDİR”
Bugün bir binayı hızlı bir şekilde üst üste koyup çıkabilirsiniz. Ancak altyapı işleri bir nevi ameliyat yapmak gibidir. Hata payı sıfırdır. Yapılacak ufacık bir hata işi çıkmaza sokabilir ve döşemiş olduğunuz tüm hatları size geri söktürebilir. Dolayısıyla her bir noktada araştırma çukurları açmak ve iyi analiz etmek zorundasınız. Yüksek gerilim, fiber optik, doğal gaz, vb. hatlara vereceğiniz hasarların maddi veya geri dönüşü olmayan manevi sonuçları olabilir. Bu sebeple her ne kadar profesyonel bir ekibe sahip olsak da yönetim olarak kritik projelerde şahsen işin başında bulunuruz.
Teknik ekibimiz gibi operatörlerimiz de alanlarında uzmanlaşmıştır. Yol kazısında çalışan operatörlerimizle serbest kazıda çalışan operatörlerimizin birimi ve bağlı olduğu formenler ayrıdır. İçme suyunda, yağmur suyunda ve hatta 2000-2800’lük borularda çalışan operatörlerimiz bile ayrıdır.
Kritik projelerde sizi tercih edilir kılan sebepler nedir?
Biz üstlendiğimiz bir işi sadece bize verilen projeye göre yapmıyoruz. Evet, projeye göre teklifimizi veriyoruz. Ancak işi aldıktan sonra ekibimizle projeyi baştan sona analiz ederiz. İdarenin gözünden kaçan hususlar olabilir ve projeyi güncellemek gerekebilir. İşin sahibi idare belki ama yüklenici olarak biz de ileride kimsenin Ateş İnşaat burada hata yapmış demesini istemeyiz.
İşimizi gerçekten seviyoruz ve hep daha fazla nasıl profesyonelleşebiliriz arayışındayız. Babamız Cevdet Ateş ile her hafta bir şantiyemizde toplantı yaparız. Bize temel öğüdü, işimizin başında olmamızdır. Ekibimize elbette sonsuz güveniyoruz. Ancak bir gözün görmediğini öbür göz görebilir. Biz de her işimizin dört dörtlük olması için özen gösteriyoruz. Şantiyelerde mesaimiz saat 8’de başlar ama biz saat 7’de orada olur ve işçilerimizi karşılarız.
“KIZILAY’IN ALTYAPI SORUNUNU ÇÖZDÜK”
Üstlendiğiniz projelerden örnekler verebilir misiniz?
Başta Ankara olmak üzere yurt içi ve yurt dışında birçok projede görev alarak yaşanan problemleri çözdük. Örneğin, 2018 yılında, 91 günde çözülmesi öngörülen Kızılay’ın altyapı sorununu biz gece gündüz demeden çalışarak sadece 27 günde tamamladık. Sorunu tam olarak çözebilmek için öncesinde detaylı araştırma ve analizler yaptık. İstanbul’dan özel bir dalgıç ekibi getirerek, 1 hafta boyunca yerin altını 4.5G kameralarla taradık. Geçmişte ciddi anlamda sel baskınları yaşanan bölgede artık böyle bir sorun yaşanmıyor.
Ankara’da bunun gibi tamamladığımız ve devam eden birçok projemiz var. Mesela Bağlıca tarafında MİT yolunu yapıyoruz. Yenimahalle’de 3 yıllık bir bakım onarım taahhüt işimiz var. ASKİ’nin bakım, onarım, kombine, vidanjör, vb. tüm hizmetlerini sağlıyoruz.
Yol işi hızlı yapılır ancak altyapı yavaş ilerleyen ve dikkat isteyen bir iştir. Ama biz diyoruz ki hem dikkatli yapalım hem de hızlı.
ÇOK DEĞERLİ BİR MİLLİ PROJE
Devam eden HAB projeniz hakkında bilgi verir misiniz? Toplamda 730 hektar alan üzerine inşa edilen Ankara Uzay ve Havacılık İhtisas Organize Sanayi Bölgesi, Türkiye uzay ve havacılık sanayinin kalbi olacak. Ülke genelinde savunma sanayine, uzay ve havacılığa yönelik iş yapan firmalarımız burada toplanıyor. Uçak kanadı yapan, füze yapan, bunların elektronik sistemlerini geliştiren birçok firma var ve şu an hiç yer kalmadığını duyuyoruz. Bizim de işin içine girince gördüğümüz, ülke olarak biz bunları da yapıyor muyduk diyerek gurur duymamızı sağlayan, gerçekten çok değerli bir milli projemiz.
Biz projeye 2018 yılında açılan altyapı ihalesini kazanarak dahil olduk. Yollarına, kaldırımlarına, yeşil alanlarına, elektriğine, suyuna, fiber optiğine, doğal gazına kadar tüm altyapısını biz hazırlıyoruz. 2018 yılında başladığımız çalışmalarımız çok hassas bir şekilde devam ediyor. Biz burada ömürlük bir proje yapıyoruz. Her şeyin dört dörtlük olması için azami gayret gösteriyoruz. Kaldırımlarında bile zemin testlerini yapıyoruz. Devletimiz de her noktasını son derece sıkı şekilde kontrol ediyor.
Arazinin sulu ve gevşek bir zemin yapısı olduğu için ciddi iyileştirme çalışmaları yaparak sağlamlaştırdık. Şu an zeminde en ufak bir kayma, oynama yok. Düzenli olarak yapılan test sonuçlarını da idareyle paylaşıyoruz. 2018 yılında başladığımız projeyi 2021 yılında tamamlamayı hedefliyoruz.
Projede nasıl bir makine parkı kullandınız?
Ateş İnşaat olarak bu projeden önce de iş makinesi ve kamyonlardan oluşan 100 adedin üzerinde geniş bir makine parkımız vardı. Ancak devam eden diğer işlerimizi sekteye uğratmamak adına bu proje için yeni iş makineleri satın almayı tercih ettik. Kiralama yapanlara da saygı duyarız ancak biz bir işe girdiğimiz zaman %90-95 kendi ekipmanımız olsun isteriz. Burada ciddi miktarda yol, zemin iyileştirme ve asfalt çalışmaları yapıyoruz. Dolayısıyla bu işle birlikte yol işleri için de geniş bir ekip ve ekipman yatırımı yaptık. Bundan sonra Ateş İnşaat markasını karayollarında da görebileceksiniz.
“BÖYLESİNE STRATEJİK BİR PROJE İÇİN MAKİNE TERCİHİMİZ HİDROMEK OLDU”
Parkımızda önceden de HİDROMEK iş makineleri vardı. Bu proje için de tercihimiz yine HİDROMEK oldu. Parkımıza 7 adet HİDROMEK paletli ekskavatör ve 6 adet HİDROMEK kazıcı yükleyici daha ekledik. 2 adet HMK 140 LC, 4 adet HMK 230 LC ve 1 adet HMK 310 LC paletli ekskavatör ile 6 adet HMK 102 B Alpha kazıcı yükleyici satın aldık.
Neden HİDROMEK’i tercih ettiniz?
Ben bu işe babamın yanında makine formenliği yaparak başladım. Çünkü işimizin büyük bir ağırlığı makinelerle yapılıyor ve bu sebeple iyi bilmem gerektiğini düşündüm.
Bugün biz bir makine alacağımız zaman, firmaların eşdeğer kapasitedeki modellerini kendi sahamızda, aynı zeminde ve tamamen aynı koşullarda birebir test ederiz. Seriliği, sökme gücü, performansı, yakıt tüketimi, konforu. Bu projede altyapıdan ziyade serbest kazımız daha çoktu. Dolayısıyla makinelerin hızlı şekilde kamyonları doldurması gerekiyordu. Kaç kepçede ne kadar zamanda ve ne kadar yakıt tüketerek doldurduğu bizim için temel teknik kriterler oldu.
HİDROMEK’in yerli bir markamız olması elbette bir tercih sebebidir. Ancak tek sebep bu değil. Bana göre HİDROMEK teknolojik anlamda da diğer markaların üzerindedir. Yaptığımız saha testlerinin sonuçları bu tercihin en önemli sebebidir.
Diğer bir temel kriterimiz ise servistir, bu konuda çok hassasız. Biz işimizde 1 saatin hesabını yaparken makinemiz arıza sebebiyle 2 gün çalışmadan servis beklerse, bunun bizim için hiçbir anlamı yok. HİDROMEK ile uzun yıllardan bu yana çalışıyoruz. Bugüne kadar servis konusunda bir sıkıntı yaşamadık. Servis organizasyonları güçlü ve makinelerinin arkasında duruyorlar.
Yeni H4 Serisi HİDROMEK ekskavatörleri nasıl buldunuz?
Makineler gerek tasarım gerekse performans açısından çok güzel olmuş. Biz makineleri test ettikten sonra hazırladığımız raporları Cevdet Beye veririz ve nihai alım kararını o verir. Ancak operatörlerimizin görüşleri de bizim açımızdan çok önemlidir. Yıllardır bizimle çalışan uzman operatörlerimiz var. Yenilerini de yağcılıktan yetiştirmeye devam ediyoruz. Biz çalışanlarımızı çok sıkmayız. Gönüllerini hoş tutarız. Ama onlar da bizim çizgilerimizi, hassasiyetlerimizi bilirler. Bizde keyifli çalışmalar vardır. Operatörlerimizin kullandıkları makineyi sevmeleri lazım ki ona iyi baksınlar ve makine bize ekmek kazandırsın. Operatörlerimiz makinelerine özenirler. Hepsinde halı, film vardır. Ayakkabıyla girmezler. Biz de bu anlamda masraftan kaçmayız. Yeni HİDROMEK makinelerimizi de çok benimsediler ve şu ana kadar hiçbir olumsuz yorum almadım.
Makinelerinizin bakımlarını nasıl yapıyorsunuz?
Biz makinelerimize iyi bakarız. Kendi bakım ekibimiz, bakım araçlarımız ve kadememizde ustalarımız var. Bizim bakımcılarımız sadece makineleri yağlamaya gider. Periyodik bakımları hep HİDROMEK servisleri tarafından yapılır. “Makinenin garantisi bitti, haydi gidip yan sanayi yedek parça veya filtre alalım” demedik hiçbir zaman. İnsan bedeni gibi makineye de iyi bakılması lazım. Böyle olunca daha uzun ömürlü ve daha verimli oluyorlar.
Ufuk Özpolat (Proje Müdürü) & Fatih Erdal (Şantiye Şefi)
Burası Türkiye’nin ilk Uzay ve Havacılık İhtisas Organize Sanayi Bölgesi. Toplam 7 milyon 230 bin metrekare alan üzerine inşa ediliyor. Burada sadece bir sanayi sitesi ve yolları inşa edilmiyor. Kilometrelerce altyapı çalışması var; içme suyu, yağmur suyu, elektrik ve veri hatları, dere ıslah işleri, köprüler, vb. Buraya gelen fabrika sahipleri sadece kendi tesislerini inşa edecekler. 5 bin tonluk içme suyu deposuna kadar biz hazır şekilde teslim edeceğiz.
Çalışmalarına devam ettiğimiz 1. Kısım Altyapı çalışmaları kapsamında toplamda 36 kilometre yolumuz ve 5 adet köprümüz var. Bugüne kadar parselizasyon için 2 milyon metreküp, yollar ve zemin iyileştirme için 1 milyon metreküp kazı yaptık. Hafriyat ve dolgu işlerimiz tamamlandı. Projenin tamamında ise %80 gerçekleşme sağladık. Üstyapı işlerine devam ediyoruz.
300 KİŞİLİK EKİP VE 200 MAKİNE EKİPMAN GÖREV ALDI
Bu işte yaklaşık 300 personel görev aldı. Mühendislerle birlikte 50 kişilik bir teknik ekibimiz var. Proje süresince 30 ila 50 adet arasında iş makinesi kullandık. Kamyonlarla birlikte 200’e yakın makine ve araç kullandık. Dışarıdan araç desteği aldığımız zamanlar da oldu. Yeni HİDROMEK makinelerimiz gücümüze güç kattı. İşlerimiz hızlandı, verimimiz arttı ve başta yakıt olmak üzere maliyetlerimizde önemli oranda tasarruf sağladık.
Burada bizi en çok zorlayan konu, projenin tam ortasından geçen Ova Çayı etrafındaki iyileştirme çalışmalarımız oldu. Zira çaydan çekilen kumun yerine kötü malzeme dökülmüştü. Arazideki derin kazılarda su çıkıyordu. Böylesine stratejik bir projedeki zemin iyileştirme çalışmalarının ne miktarda olacağına karar vermek önemliydi. Bu konuda ODTÜ’den danışmanlık hizmeti aldık. Neticesinde zemindeki çürük malzeme yerine, yaklaşık 1 milyon metreküp dolgu yaptık. Normal bir yol yapıyor olsaydık kalker de olabilirdi ancak biz bunda da seçici olduk ve dolgu malzemesi olarak bazalt kullandık.
Ali Murat Kaya (HMK 230 LC Operatörü)
35 yıllık ekskavatör operatörüyüm ve bugüne kadar hemen her markayı ve modeli kullandım. İlk kez bir HİDROMEK ile çalışıyorum ve keşke daha önce de kullansaydım dedim. Bu makineyi gerçekten çok beğendim, çok hoşuma gitti.
Benim açımdan yakıt ve performans çok önemlidir. Şu anda P modunda, 1.700 devirde altyapı için kanal kazıyor, atık su borusu döşüyorum. Daha önce şehir içinde asfaltta da çalıştım. Emsallerine göre seriliği, gücü, kaldırma kapasitesi ve yakıt tasarrufu oldukça iyi.
Kabini geniş ve konforu gerçekten güzel olmuş. Operatörün isteyebileceği her şey düşünülmüş. Ekranı da güzel. Kliması da çok iyi. Makineyi kullandıkça yapanların ellerine kollarına sağlık diyorum.
Hasan Uluer (HMK 140 LC Operatörü)
20 yıllık operatörüm. İlk kullandığım HİDROMEK, 2007 model bir HMK 220 LC idi. Çalışması, yürüyüşü şahane bir makineydi. Yeni HMK 140 LC’yi 500 saattir burada alt yapı işlerinde kullanıyorum. Çok rahat, sağlam ve dayanıklı bir makine.
Görünüm ve sistem olarak oldukça değişmiş. Kabinini çok beğendim. Koltuk otomatik ayarlanıyor. Ekranı, radyosu çok güzel. Operatör bu makinede çok rahat çalışıyor. Yüke girince boğulma yok. Çalışırken bomda en ufak bir kaçırma olmuyor. Makine milim hassasiyette iş yapıyor.