MAKALE...İş Makinaları Sektöründe Başlayan Dijital Dönüşüm |
|
MAKALE
Hazırlayan: Hasan Er – Ritchie Bros. Ülke Müdürü
İş Makinaları Sektöründe Başlayan Dijital Dönüşüm Yeni iş makinalarına sahip olma maliyetlerindeki artış, ikinci el iş makinalarına olan talebi ve pazarın büyümesini tetikledi.
Artan ekipman satın alma maliyeti, ekonomik belirsizlikler, sermaye eksikliği, teknoloji değişimleri, öngörülemeyen inşaat ve altyapı büyümesi, amortisman sorunları ve maliyetli arızalar ikinci el iş makinaları için bir talep oluşturdu.
Bu talebi karşılamada kurumsallaşmış, işini düzgün yapan, alıcılara güven sağlayan, etik çalışma prensiplerini uygulayan, teknolojiye ve çalışan uzmanlığına yatırım yapmış satış kanallarına ihtiyaç olduğu gerçeği ortaya çıktı. Yakın geçmişte hem satıcılara hem alıcılara yaşatılan mağduriyetler, şeffaflıktan uzak kişilerin kontrolüne bırakılmış süreçler, ikinci el iş makinası pazarının önemli bir dönüşüme girmesi gerekliliğini gösterdi. Ülkemizde bu dönüşümü yakın gelecekte göreceğimiz inancını taşımaktayım.
Kısaca Ritchie Bros. olarak gerçekleştirdiğimiz dijital dönüşümden bahsedeceğim:
COVID-19 salgını başladığında, Ritchie Bros., fiziki canlı açık artırmalardan tamamen online açık artırmalara (neredeyse bir gecede) geçmek için gerekli sistemlere ve yazılıma zaten sahipti. Bu tesadüf değildi. Son on yılda şirket, makine sahiplerinin varlıklarını nasıl alıp sattığını yeniden tanımlayan bir e-ticaret platformu inşa etti.
Pandemi nedeniyle uygulanan kapanma önlemleri; çalışma, öğrenme ve alışveriş için teknolojiyi kullanma şeklimizi tamamen değiştirdi. Kabul etmemiz gerekir ki iş makinaları işindeki birçok kişi için bu durum tamamen yeni bir çalışma şekli anlamına geliyordu. Ancak geçen bir yıla aşkın sürede ortaya çıktı ki, bu yeni durum getirdiği fırsatlar ve verimlilik nedeniyle alıcıların ve satıcılar tarafından oldukça olumlu karşılandı ve benimsendi.
Adobe'nin bir raporuna göre, online ticaret 2020'de bir önceki yıla göre %77 arttı. Uzmanlar, Covid-19 öncesindeki aynı hızda devam etseydi, bu tür bir büyümenin dört ila altı yıl alacağına inanıyordu. Ancak heyecan verici olan şey, pandemi krizi sona erdiğinde bu değişimin tersine dönmeyeceğidir. Aslında, yeni normalimiz bu yeni durum olacak.
Ritchie Bros. yaşanan bu süreçte iş makinaları endüstrisinin e-ticaret alanında global lider şirketi haline geldi.
Bu başarının arkasında yatan birkaç neden var:
1. Dünya Genelindeki Ritchie Bros. Fiziki Açık Sahaları / Satış Merkezleri
Ritchie Bros.'un dünya çapında faaliyete olan fiziki satış sahaları bulunmaktadır. Bu fiziksel merkezler endüstri için gerçek ve online dünyalar arasında önemli bir bağlantıyı temsil etmektedir. Makina parkını iş bitiminde bulunduğu konumdan çıkarması gereken satıcılar için, Ritchie Bros., makinaları satılıncaya kadar saklayabilecekleri bir alan imkanını ücretsiz olarak sunmaktadır. İş makinalarını makinaların yanına giderek fiziksel olarak incelemeyi seven alıcılar için gidecek bir yer olması büyük bir imkandır.
2. En Büyük Güç: Uzmanlık
Bu açık sahalar / satış merkezleri halen Ritchie Bros. çalışma ekiplerine ev sahipliği yapmaktadır. Satış uzmanları, müşteri hizmetleri temsilcileri, makina ekspertizleri ve daha fazlası. Dünyanın lider iş makinaları müzayede şirketi olan Ritchie Bros.'u yapan her şey kısacası budur; çok iyi yetişmiş uzman çalışan gücü. Bu bizi, Ritchie Bros.'un e-ticarette lider bir rol üstlenecek kadar iyi konumlandırılmasının ikinci nedenine getiriyor: Sektörde 60 yılın getirdiği uzmanlık ve deneyim. Ve müşterilerin güvenilir ve saygın bir marka ile çalışmaktan elde ettiği güvence değil sadece, başka bir hayati faydası daha var...
3. Sektörel Dataya (Veri) Sahip Olma Gücü
Ritchie Bros. olarak sahip olduğumuz data gücü, endüstrinin herhangi bir yerinde, mevcut olan global iş makinaları pazarının güncel durumunun mümkün olan en eksiksiz resmini çizmemizi sağlıyor. Onlarca yıllık veriler merkezi bir ortamda saklanır ve coğrafi bölge, marka, makine tipi, makine yaşı, çalışma saatleri ve daha fazlasına göre bölünmesine olanak tanır. Ve daha sonra hem alıcılar hem de satıcılar tarafından işleri hakkında en bilinçli kararları vermek için kullanılır. Ritchie Bros.'daki verilerin ölçeğini ve sahip olduğu (ve sahip olacağı) teknolojileri anlamak, geleceğin şirket için neden bu kadar heyecan verici olduğunu açıklamaktadır.
4. Halihazırda Online Güç Merkezi
Ritchie Bros.'da internet satışları yeni değil. 2002 yılında internet üzerinde canlı teklif verilebilen ilk müzayede yapıldı. Sektördeki en büyük online satış platformu markalarından bazıları, Mascus ve IronPlanet dahil Ritchie Bros. ailesine katıldı. 2019 yılında canlı müzayedelerinde gerçekleşen alımların %78'i web sitesi veya mobil uygulama üzerinden katılımcılar tarafından gerçekleştirildi. Ancak COVID-19'un ardından, tersine dönmeyecek önemli bir değişim oldu. Pandemi sırasında rbauction.com ziyaretleri %25 arttı ve yeni kullanıcı kayıtları %30 arttı. Mobil uygulamanın kullanıcıları %90 gibi muazzam bir artış gösterdi. 2020'nin ilk yarısından şu ana kadar, Avrupa ve Orta Doğu'daki müzayedeler mart ayından bu yana, Covid-19 nedeniyle tamamen online yapıldı ve bir önceki yıla göre katılımcı sayısında %66 artış gösterdi.
Ritchie Bros.’un avantajı, global bir ağı yerel düzeyde kişiselleştirilmiş ve derinlemesine bilgili müşteri desteğiyle birleştirmesidir. On yıllardır, sunduğu avantajlar nedeniyle endüstride 2. el iş makinası için ilk tercih olmuştur: Tüm alıcılar Ritchie Bros. müzayedelerine gider çünkü tüm satıcıların da oraya gittiğini bilirler. Online müzayedelerle birlikte bu durum dijital bir ortama taşındı ve endüstri için yeni ve heyecan verici bir sayfa açıldı.