Fernas İnşaat, yeni maden projesinde HİDROMEK ile ilerliyor |
|
Fernas İnşaat, Soma’daki Yeraltı Kömür Madeni Projesinde HİDROMEK ile İlerliyor!
Genişleyen ürün yelpazesiyle iş makinesine ihtiyaç duyulan birçok çalışma alanına ürünler sunan HİDROMEK, yeraltındaki çalışmalarda da tercih ediliyor. Türkiye’nin önde gelen inşaat şirketlerinden olan Fernas İnşaat’ın 2,5 yıldır süregelen kömür madeni açma çalışmalarında da HİDROMEK’in 3 adet HMK 145 LC SR tünel tipi ekskavatörü kullanılıyor. Galeri açmada yararlanılan ve zorlu bir çalışma ortamında 3 vardiya ile 24 saat çalışan makineler, 10 bin saate ulaşan sorunsuz performanslarıyla dikkat çekiyor.
Fernas İnşaat; 1982 yılından günümüze kadar Türkiye, Orta Doğu, Güney Asya ve Türki Cumhuriyetlerde, başta inşaat olmak üzere enerji üretimi ve çeşitli endüstrilerde önemli işlere imza atmış bir şirket. Birçok önemli yol yapımı, otel - yapı inşaatları, kanal işleri ve boru hattı projelerinde görev alan firma, çok sayıda hidroelektrik ve rüzgar enerjisi santral projelerinde de başarıyla sorumluluk üstlendi. Fernas İnşaat enerji konusundaki bu yetkinliğini son olarak kömür enerjisi alanına da taşıdı ve Soma’da bir kömür madeni oluşturmak için çalışmalara başladı.
Bugüne kadar yer aldığı her projede, alanında uzman ekibi ve geniş makine parkıyla çalışan Fernas İnşaat, aynı hassasiyeti kömür madeni açma çalışmalarında da gösteriyor. Adı “Kınık Yaylaköy Maden İşletmesi” olarak geçen tesisin galeri açma çalışmalarında, şirketin en büyük yardımcısı ise HİDROMEK marka iş makineleri. Fernas İnşaat, çalıştığı farklı işlerde HİDROMEK’in ekskavatör, silindir, kazıcı-yükleyici, greyder ve yükleyici gibi ürün yelpazesindeki tüm ürünleri kullanmasının ardından 2,5 yıl önce devreye aldığı bu maden projesinde de yine HİDROMEK’i tercih etme kararı almış.
Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz Fernas İnşaat Mekanik Baş Mühendisi Sabır Nasıroğlu, sağlıklı ve verimli bir kömür işletmesi oluşturmak için gerçekleştirdikleri çalışmaları, projedeki ilerleme durumunu ve bu çalışmadaki tünel tipi HİDROMEK’lerin performansını dergimize aktardı:
Öncelikle Fernas İnşaat’ı ve sizi tanıyabilir miyiz?
Fernas İnşaat Anonim Şirketi, Türkiye’nin en büyük inşaat firmalarından birisi olarak hem altyapı hem de üstyapı çalışmalarında hizmet sunuyor. Ben de halihazırda Fernas İnşaat bünyesindeki Kınık Yaylaköy Maden İşletmesi’nde yer alan makinelerden sorumluyum. Daha önce şirket bünyesinde Gaziantep Nurdağı’ndaki hızlı tren projesinde çalıştım. Elbistan termik santralinde 200 makine ekipmanla görev aldım. Erzincan Trans Anadolu Doğalgaz Projesi’nde ise atölye şefi olarak hizmet verdim. Her projede çeşitli ve donanımlı bir makine parkıyla çalışıyoruz.
“İlk kömür üretimine 2023 yılının haziran ayında başlamayı hedefliyoruz”
Kömür madeni projeniz ne zaman başladı ve detayları neler?
Yaklaşık 2,5 yıldır madencilik sektöründeyiz. Çalıştığımız proje, firmamızın sektördeki ilk yeraltı yatırımı olarak öne çıkıyor. Kömür madeni oluşturmak adına hazırlık sürecindeyiz. Çıkarılacak kömürün nakliyesi ve havalandırma için olan galeri çalışmalarımız sürüyor. Şu ana kadar 2.800 metre açtık ve yaklaşık 3.600 metre galerilerimizi sürmüş olacağız. Yüzde 17’lik eğimle ve 10 derecelik açıyla yeraltına iniyoruz. Sonrasında ise kömür almaya başlayacağız. Tüm galeriler sürüldükten sonra panolar komple açılacak. İlk kömür üretimine 2023 yılının haziran ayında başlamayı hedefliyoruz.
“Günlük olarak 15 bin ton ve yıllık 5 milyon ton civarı bir üretim hedefimiz var”
Kömür rezervinden bahseder misiniz?
Ruhsat sahamızda 100 milyon ton civarında ve kalorisi 3.000 ila 4.000 arasında değişen kaliteli linyit kömürü bulunuyor. Günlük olarak 15 bin ton ve yıllık 5 milyon ton civarı bir üretim hedefimiz var. Çıkacak olan kömürün bir kısmını termik santrale göndereceğiz. Bir kısmını ise zenginleştirme tesisimizde zenginleştirip torbalayarak piyasaya sunacağız.
Böylesi zorlu bir operasyonda ne tür makineler kullanıyorsunuz?
Bu tür bir çalışmada makinenin öncelikle gücü, yakıt tüketimi ve sonra da servis hizmeti çok önemli. Bir makine işi yapsın, ucuz yapsın, az yaksın ve durmasın. Parkımızı da bu kriterler doğrultusunda seçiyoruz. 5 adedi ekskavatör olmakla birlikte toplam 20 adet iş makinesiyle çalışıyoruz. Yer altı çalışmalarımızda en büyük yardımcımız HİDROMEK’ten aldığımız 3 adet tünel tipi HMK 145 LC SR ekskavatörler. 2019 model olan bu ekskavatörlerimiz, günde 3 vardiya, 24 saat aralıksız çalışarak 2,5 yılda 10 bin saate ulaştılar.
“HMK 145 LC SR ekskavatörler günde 3 vardiya, 24 saat aralıksız çalışarak 2,5 yılda 10 bin saate ulaştı”
Tünel tipi ekskavatörlerin klasik ekskavatörlere göre farkları ve avantajları neler?
Tünelde çalışmak daha kompakt makinelere ihtiyacı artırıyor. Makinelerimizin normal ekskavatörlere kıyasla daha kompakt olmalarından ötürü daha rahat manevra yapabiliyorlar. Hem kuyrukları daha kısa hem de iki bomlu yapıya sahip. Bu da kamyonlara daha rahat yükleme yapılmasını beraberinde getiriyor. Makinelerimiz hem kırıcıda hem de kovada çalışmakta.
“Tünelde çalışmak daha kompakt makinelere ihtiyacı artırıyor”
Makinelerle ne tür çalışmalar gerçekleştiriyorsunuz?
Tünel, delme patlatma yöntemiyle ilerliyor ve ardından makinelerimiz devreye giriyor. Çıkan toprağı kamyonlara yükledikten sonra, tünelin kesitini düzenli hale getirmek için kırıcıyı devreye alıyoruz. Sonrasında tahkimat yapılıp zemin güçlendirilerek ilerleme devam ediyor. 32 metrekare olarak açılan tünelin genişliğini tahkimatla beraber 27 metrekareye düşürüyoruz. Yani 6,30 metre genişlik ve 4,90 yükseklik kömürün ana çıkış yolu olarak tasarlanıyor.
Kömür üretiminde hangi madencilik metodunu kullanacaksınız?
Modern madencilik yöntemi olan mekanize ayak sistemini kuracağız. Yaklaşık 110 kabuk ve kömür kesme makinemiz olacak. Kesilen kömür banda aktarılarak yeryüzüne çıkarılacak. Bu operasyon iş gücünü minimize ediyor ve dünyada gelişmiş bir yöntem olarak kabul görüyor.
“HİDROMEK’in ürün çeşitliliğini genişletiyor olması, bizim gibi çok çeşitli makine ihtiyacı olan bir firma için avantaj”
Peki neden HİDROMEK’i tercih ettiniz?
HİDROMEK hem kullanışından dolayı hem de yerli üretim olmasından dolayı avantajlar sunan bir marka. Bugüne kadar birçok markayı tecrübe ettik. HİDROMEK markasını ise buradaki operasyonumuz dışında farklı çalışma sahalarımızda da tercih ediyoruz. İnşası devam etmekte olan Aydın-Denizli Otoyol projesinde 6 adet 51 tonluk HMK 500 LC HD ekskavatör, 3 adet HMK 600 MG motor greyder, 3 adet HMK 640 WL lastikli yükleyici, HMK 130 CS toprak silindiri ve çok sayıda HİDROMEK kazıcı yükleyici kullanıyoruz.
HİDROMEK’in ürün çeşitliliğini genişletiyor olması, bizim gibi çok çeşitli makine ihtiyacı olan bir firma için avantaj. Bu kapsamda HİDROMEK’in ürün gamındaki tüm makineler, makine parkımızda yer alıyor. Dilediğimiz zaman yedek parçalarına ulaşabiliyoruz ve servis avantajından yararlanıyoruz.
“HİDROMEK’in ürün gamındaki tüm makineler, makine parkımızda yer alıyor.”
HMK 145 LC SR’nin çalışma performansı için neler söylersiniz?
Öncelikle aynı tipten, başka markalı bir makinemiz yok. Sadece HİDROMEK’in tünel tipi makinesiyle çalışıyoruz. Makineler ihtiyaç duyduğumuz seriliği sunuyor. Çalışmalarımızda farklı zeminlerle karşılaşabiliyoruz. Bazen çok sert, bazen de yumuşak zeminler olabiliyor. Bu doğrultuda HMK 145 LC SR’nin kırma gücünden memnunuz. Aynı zamanda makineler uygun bir yakıt tüketimiyle çalışıyorlar.
Makinelerin güvenliği konusunda belirgin özellikleri neler?
Makinenin kabin tarafında önünde ve üzerinde yer alan muhafazalar, herhangi bir malzemenin düşmesine karşı güvenlik sağlıyor. Ekstra olarak kova piston üzerinde de zarar görmemesi açısından muhafazası bulunuyor. Yukarıdan taramalar sırasında düşebilecek ufak parçalara karşı korunaklı yapıda. Arm silindirinin altta olması da olası risklere karşı güvenlik sunuyor.
Servis ve bakım konusunda nelere dikkat ediyorsunuz?
Makinelerimizin servis desteğini İzmir’deki HİDROMEK yetkili servisten alıyoruz. Rahatlıkla yedek parça temini gerçekleştirebiliyoruz. Makinelerimizin hava filtrelerinin temizliğini düzenli yapıyor, haftada bir yeniliyoruz. Makine bakımları normalde 250 saatte bir yapılır ancak biz ekstra hassasiyet gösteriyoruz. Bu kapsamda bakımları 200 saatte bir yapmayı tercih ediyoruz.
Yaptığınız işte genel olarak güvenlik ne kadar önemli?
Güvenlik bizim için birinci önceliktir. Şantiyemizde güvenlikle ilgili alınabilecek tüm önlemleri alıyoruz ve riske girmiyoruz. Yeraltı maden işletmemizde, kesinlikle kişisel koruyucu donanım olmadan kimseyi yeraltına indirmiyoruz. Herkesin üzerinde takip cihazı bulunuyor. Ferdi kurtarıcı maskeler ve toz maskeleri herkeste mevcut. Lambalar, kulaklık ve çalışma gözlüğü gibi iş güvenliği adına ne gerekiyorsa operatörlerimize sağlıyoruz.
Operatör Mustafa Kahraman:
“HMK 145 LC SR tünel çalışmalarında çok avantajlı” 8 yıllık operatörüm. Maden projemizde 2,5 senedir ekskavatör operatörü olarak çalışıyorum. HİDROMEK’in HMK 145 LC SR tünel ekskavatörünü kullanıyorum. HMK 145 LC SR tünel çalışmalarında çok avantajlı. Dar alanda ve zor koşullarda çalışıyoruz. Yükleme olsun, kırım olsun dikkat edilmesi gereken çalışmalar. Etrafta da başka çalışmalar olduğu için ekstra dikkat etmek gerekiyor.
HMK 145 LC SR boyutları ile diğer standart ekskavatöre kıyasla önemli avantajlar sağlıyor. Makineler ilk geldiğinde tünelde nasıl dönecek diye düşünüyorduk. Kullandıkça, çift bomlu yapısıyla dar alanda rahat çalıştığımızı gördük. Ben makineyi hem kovahem de kırıcı ile kullanıyorum. Güç ve serilik anlamında bizi tatmin ediyor. Kabin üzerindeki korumalıklar ve arm silindirinin altta olması birçok açıdan güvenlik sunuyor. Kabin hem kullanım modları, hem de iyi bir kliması olması açısından konfor sunuyor. Makinemizin hassas bir joystick kullanımı var. Bu sayede ne kadar seri veya yavaş gidebildiğini iyi hissediyoruz. Hatta joystickler artık elimmiş gibi hissediyorum."