FAZ 5 STANDARTLARINDAKİ YENİ 7 SERİSİ HITACHI’LER TÜRKİYE’DE |
|
FAZ 5 STANDARTLARINDAKİ YENİ 7 SERİSİ HITACHI’LER TÜRKİYE’DE
ENKA PAZARLAMA SATIN ALMA, LOJİSTİK VE İTHALAT DİREKTÖRÜ AYTAÇ DEMİR:
“En verimli seri değişikliğinin eşiğindeyiz. Saha raporları üst düzey konfor ve yakıt tasarrufunu ortaya koyuyor”
1 Nisan 2023 tarihi, Türkiye iş makineleri sektörü açısından son derece önemli bir kilometre taşı oldu. Çünkü, bu tarihten sonra üretilen veya ülkeye ithal edilen iş makinelerinin motorlarının, Avrupa Birliği için geçerli olan Stage V egzoz emisyon standartlarına uygun olması gerekiyor.
Bu makineler üzerinde, doğaya salınan zararlı gazları ve kurumu en alt seviyelere indirmek üzere bir takım yeni arıtma sistemleri bulunuyor. Bu sistemlerin sorunsuz bir şekilde çalışması için kullanım ve bakım esnasında dikkat edilmesi gereken bazı hususlar var.
Enka Pazarlama Satın Alma, Lojistik ve İthalat Direktörü Aytaç Demir, bu sürece yönelik sorularımızı yanıtladı.
Faz 5 geçişinde makinelerinizde ne gibi yenilikler oldu?
Tabii ki değişen sadece motor değil, motor emisyon kontrol sistemleri nedeniyle makina tasarımı ve seriler de değişiyor. İmalatçıların çoğu halihazırda özellikle Avrupa’da var olan Faz 5 motorlu makinaların tasarım ve serilerini referans alarak Türkiye pazarına sunum yapmaya hazırlanıyor. Böylelikle motor emisyonu dahil sunduğu diğer spesifikasyonlarla da her açıdan makineler Avrupa standartlarına ulaşmış oluyor.
“Faz 5 motorların bulunduğu -7 Serilerine geçiş yapacağız”
Enka Pazarlama ve Hitachi olarak bu geçiş sürecinde müşterilerinize sağlayacağınız avantajlar nelerdir?
Hitachi genel itibariyle motor emisyon fazlarına göre serileri farklılaştırıyor. Örneğin -5A Serisi, Faz 3A motorla özdeşleşmişti. -5G ise Hitachi’nin Faz 2 motorla Afrika, Ortadoğu gibi coğrafyalara satışını yaptığı seriyi ifade ediyor. Faz 4 Final motorla birlikte Avrupa’da -6 serileri pazara sunuldu. Geçen yıldan itibaren de öncelikle Avrupa ve Japonya’da faz 5 motorların güç verdiği -7 serisine geçildi.
Biz de Türkiye olarak Faz 5 motorların bulunduğu -7 Serilerine geçiş yapacağız. Emisyon değerleri sağlandığı için mini ekskavatörlerde -6 Serisiyle devam edilecek, bunun dışındaki tüm modellerde -7 Serisine geçilecek. Avrupa’dan edindiğimiz ilk saha raporları üst düzey konfor ve de yakıt tasarrufunu ortaya koyuyor. Hatta daha önceki geçişlere kıyasla en verimli seri değişikliğinin eşiğinde olduğumuzu belirtebiliriz. -5 Serisinden -7 Serisine geçilirken, -3 Serisinden -5 Serisine geçilirken aldığımız olumlu tepkinin çok daha ötesinde olumlu dönüşler alacağımıza eminiz.
“Özellikle yurtdışı müteahhitlik hizmetleri veren Türk firmaların dikkat etmesi gerekiyor”
Yeni makinelerin kullanımında operatörlerin dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir?
Faz 5 motorların düzgün ve verimli çalışabilmesi için en öncelikli şart, bu motorların bulunduğu makinalara güvenilir kaynaklardan, yüksek kalitede, sülfür oranı düşük yakıt temin edilmesidir. Yakıt kalitesi düşük coğrafyalarda, örneğin Ortadoğu veya Afrika ülkelerinde faz 5 motorların takılı olduğu makinaların kullanımı yakıt kalitesi açısından mümkün olmayabilir. Özellikle yurtdışı müteahhitlik hizmetleri veren Türk firmalarının makina parkı oluştururken veya bir yerden şantiyeden başka bir şantiyeye transfer ederken yakıt kalitesi konusuna özellikle dikkat etmesinin faydalı olacağı kanaatindeyim.
“AdBlue güneş almadan ve 0-30 derece sıcaklık aralığında saklanmalı”
Yeni makinelerin bakım sürecinde ne gibi yeni işlemler gerekiyor?
Daha hassas ve ilave sistemlerle emisyon seviyesini azaltan motorlarda doğaldır ki bakımın önemi oldukça fazladır. Dolayısıyla hiçbir bakımı atlamadan, yetkili servise yaptırmanın her zamankinden çok gerekli olduğu rahatlıkla söylenebilir.
Ayrıca faz 5 motorların çoğunda yer aşacak olacak AdBlue tankının, operasyonun yoğunluğuna göre 2-3 günde bir takviye edilmesi gerekebilecektir. Hem AdBlue sıvısının kullanım ömrünün artmaması için ideal saklama koşullarında, yani güneş almayan ve 0-30 derece sıcaklık aralığında saklanmış olması hem de AdBlue tankının boş kalmaması Faz 5 motorların düzgün işleyişi için gereklidir. Fikir vermesi açısından AdBlue sıvısının tüketiminin yaklaşık olarak yakıt tüketiminin yüzde 2 ila 4’ü aralığında olacağı söylenebilir. Dolayısıyla, erişimin kısıtlı olduğu yerlerde kullanıcıların faz 5 motorlu makinalar için ayrıca AdBlue stok politikası da geliştirmesi faydalı olacaktır. Her Faz 5 motorda AdBlue kullanımı gerekmiyo.
Yakıt ve AdBlue kalitesi ne kadar önemli? Bu ürünlerde nelere dikkat etmek gerekiyor?
Öncelikle AdBlue sisteminin ansiklopedik bilgisini vermek isterim. AdBlue, azotlu (üre) ve su bazlı bir çözelti olup, egzozda bulunan NOx gazlarının oranını düşürebilmek için motordan çıkan egzoz gazlarına püskürtülen bir sıvıdır. SCR (Selective Catalytic Reduction) sisteminin bir bileşeni olan AdBlue sıvısı, yüzde 32,5 oranında üre ve yüzde 67,5 oranında deiyonize sudan oluşuyor. Ancak her Faz 5 motorda SCR, dolayısıyla da AdBlue kullanımı zorunlu değildir.
Faz 5 için gerekli olan PM [g / kWh] ve Nox + NMHC [g / kWh] değerlerinde, kW aralığı gözetmeksizin belli değerlere ulaşmaktır. Buna ulaşma yoluyla ilgili serbesti mevcuttur. Yani özellikle bir sistemin kullanımı şart koşulmamakta, oluşan emisyon değerlerinin belirlenen limitin altında kalıp kalmamasıyla ilgilenilmektedir. Örneğin en çok satan modellerimizden biri olan ZX130 modelimizde biz, SCR (AdBlue) olmadan yeni seriye ve faz 5 motora geçmeyi başarabildik.
Makineler üzerindeki yeni sistemlerin, harici müdahalelerle devre dışı bırakılması ne gibi sorunlar doğuracaktır?
Son kullanıcılara Faz 5 motorların üzerindeki hiçbir emisyon kontrol sisteminde modifikasyona gitmemesi gerektiğini, kullanım sırasında yetkili servisin ve kullanma kılavuzunun talimatlarına harfiyen uymalarını öneririm. Bu sistemlerin devre dışı bırakılması herhangi bir fayda sağlamayacağı gibi önleyici arıza kodlarıyla makinanın çalışmamasına neden olabilecektir. Bu durum makinanın garanti süreçlerini olumsuz etkileyecektir. Bu tür devre dışı bırakma işlemlerinden kesinlikle kaçınılmasını tavsiye ederim.