Enka Pazarlama yeni Genel Müdür Yardımcısı Kamil Özdemir ile özel röportajımız |
|
ENKA PAZARLAMA’NIN YENİ GENEL MÜDÜRÜ YARDIMCISI KAMİL ÖZDEMİR:
“2023 yılı ürünlerindeki değişimi en iyi anlatan firmaların yılı olacak”
Endüstri Mühendisliği mezunu olan ve ENKA Pazarlama kariyerine İzmir bölge satış temsilcisi olarak başlayan Kamil Özdemir, sırasıyla satış müdür yardımcılığı, satış müdürlüğü ve İzmir Bölge müdürlüğü görevlerinde bulundu. Dolu dolu geçen 20 senenin ardından Genel Müdür Yardımcılığı göreviyle kariyerinde yeni bir sayfa açan Özdemir ile Hitachi’yi ve sektörü konuştuk:
ENKA Pazarlama bünyesindeki sorumluluk alanlarınızdan bahseder misiniz?
Şirketimiz bünyesinde Hitachi markasından sorumlu olarak görev alıyorum. Satın almadan müşteriye teslimata kadar tüm süreçlerden sorumluyum. Bu süreçler boyunca ülke ekonomisi, riskler, avantajlar, talep tahminleri, makinelerde olması gereken konfigürasyonlar, satış stratejileri, pazar şartları gibi konuları, bölge müdürlerimizle birlikte enine boyuna irdeliyoruz.
“Bu yıl birlikteliğimizin 40. senesini kutluyoruz”
Hitachi’nin dünyada ve ülkemizdeki yeri için neler söylersiniz?
Hitachi, her zaman çağın teknolojisine uyumlu olarak ürettiği makineleriyle sektöre önderlik etmiş bir marka. Özellikle ekskavatörde çok geniş bir ürün gamına sahip olan markamızın, küresel anlamda hedefi her zaman ön sıralarda olmak olmuştur.
Markanın ENKA Pazarlama ile iş birliği de Türkiye’de bu liderlik amacına ulaşmasında en önemli faktörlerden biridir. Bu yıl birlikteliğimizin 40. senesini kutluyoruz. Birbirimizi çok iyi tanıyoruz ve ülkemizin şartlarını, pazarı ve isteklerimizi iyi biliyorlar. İlaveten pazarlama stratejimiz sayesinde de Hitachi’nin farklı kapasitelerdeki ürünlerini ülkemizde görmek bize mutluluk veriyor.
Hitachi ürünlerini geliştirirken neleri göz ününe alıyor?
En yüksek verimliliği en düşük yakıtla sağlamanın çalışmaları Hitachi markası için her serisinde öncelikli unsur olmuştur. Ardından dayanım konusu Hitachi için önemli. Bir diğer konu ise operatör konforu olarak öne çıkıyor. Bir satış yetkilisinin şirket sahibi veya yönetimiyle kurduğu ilişkiler ne kadar güçlü olursa olsun neticede marka tercihinde makineyi şantiyede bizzat kullanan operatörlerin görüşleri ön planda yer alıyor. Hitachi de ürünlerini üretirken bu faktörü göz önünde bulunduruyor ve operatör konforunu önceliğine alıyor. Hitachi ikinci el değeriyle de pazarımızda öne çıkıyor. Elbette bu durumun oluşmasında ENKA’nın tecrübesi ve satış sonrası hizmetler alanındaki kabiliyeti de rol oynuyor.
“Her sektöre eşit değerlerle yaklaşıyoruz”
Sizin açınızdan ön palan çıkan sektörler nelerdir?
Son derece geniş bir müşteri portföyüne sahibiz ve hizmet sağladığımız her sektöre eşit değerlerle yaklaşıyoruz. İş hacmimizde mermer, madencilik, müteahhitler ve kiralama yapan hafriyatçılar önemli bir paya sahip bulunuyor. Ayrıca son dönemde mini ekskavatörlerin yer aldığı tarım ve ormancılık sektöründe de yerimizi alıyoruz.
Pazar hakimiyetini her alanda sağladığımız zaman, durulmaya geçen sektörlerden kaynaklanan açığı, bir diğerinde satışları devam ettirerek kapatabiliyoruz. Özetlersek, iş makinası kullanılan her sektörde Hitachi-Enka iş birliği ile tam anlamı ile işin içindeyiz.
Hitachi’yi sektörde tercih edilir kılan unsurlar nelerdir?
Müşterilerimizin genel anlamda yaptıkları işlerde, maliyetin ana kalemini yakıt giderleri oluşturuyor. Bizim de bu sebeple müşterilerimiz tarafından birinci tercih edilme nedenimiz düşük yakıt tüketimi. Müşteri makineyi alırken yakıt sarfiyatı hakkında da bilgi sahibi olmak istiyor. Biz de örneklerle ve aldığımız verilerle bu oranları ispat ediyoruz. Diğer bir konu ise makine dayanımı olarak öne çıkıyor. Hemen ardından ise ikinci el değeri geliyor. Ürünü satarken müşteriye kazandırması ve hızlıca satılması, müşterinin finansal dengeleri açısından avantaj sağlıyor. Servis ve bakım onarım kabiliyeti de ENKA Pazarlama desteğiyle, Hitachi’nin tercih edilme nedenleri arasında bulunuyor.
“Tüm sektör oyuncularının çok iyi hazırlanması gereken bir konu”
2023 yılındaki Stage V’e geçiş sektörümüzü nasıl etkileyecek?
Uzun yıllar sonra motor emisyon fazlarında sektörümüzde bir değişikliği tecrübe edeceğiz. Sadece motor değil, emisyon kontrol sistemlerinin de eklenmesi ile makine tasarımlarının değişmesi ve ayrıca ilave bakım maliyetleri ile makine maliyetlerinin artması kaçınılmaz olacak. Yeni tip motor ve makinaların son kullanıcıya doğru anlatılması ve verilecek eğitimler geçişin daha sorunsuz olmasını sağlayacaktır. Bu sebeple tüm sektör oyuncularının çok iyi hazırlanması gereken bir konu. Yeni geçilecek motor fazı ile birlikte doğaya salınacak emisyonlarda %90 ve üzeri bir azalma sağlanacak olması çevre ve doğamız adına sevindirici olacaktır.
Pazarı nasıl görüyorsunuz?
Stage V geçişi öncesi talepte durum nasıl? 2022 ile 2021 pazar koşulları talep anlamında birbirine benziyordu ve yüksek adetli satışlar yaşandı. Burada tedarik zinciri belirleyici rol oynadı. Makine getirebilenler daha fazla satış gerçekleştirdi. Geldiğimiz noktada ise Stage V ile birlikte yaşanacak olan fiyat artışı, bir çok müşterinin alım kararını erkene çekti. Pazarda bir miktar daralma olacaktır ancak yine de 2023 yılı, ürününü iyi anlatan ve iyi satış sonrası hizmetler veren firmaların yılı olacaktır diye düşünüyorum.
Önümüzdeki yıl için planlarınız nelerdir?
Öncelikle Yönetimimizin bizden beklediği, cirosal ve pazar payı hedeflerine ulaşmak istiyoruz. Yeni açtığımız şubelerimizle ilgili planlarımız bulunuyor. Türkiye’de 5 ana bölgede çalışıyoruz. İstanbul Anadolu ve Avrupa, İzmir, Adana, Ankara ve Diyarbakır bölgelerimiz yer alıyordu.
Bu yılın ilk çeyreğinde ise Antalya ve ardından Bursa şube müdürlüklerimizi devreye aldık. Pazarın gidişine göre birkaç bölgede daha bölgelerimize bağlı şube müdürlükleri açmayı planlıyoruz. Bu faaliyetlerimizi, ulaşılabilirliğin artması ve servis kalitemizi sürekli yükseltmek hedeflerimiz doğrultusunda gerçekleştiriyoruz.
Sizinle birlikte ENKA Pazarlama’da neler değişecek?
ENKA’da nesiller boyu elde edilmiş bir başarı çizgisi ve gururla taşınan bir bayrak var. Biz bu çizgiyi korumak ve geliştirmek isteyeceğiz. Bu konudaki en büyük güvencem ise 20 yıldır çoğunu tanıdığım ekip arkadaşlarım. Tecrübeli bir kadroyuz ve başarımızı birlikteliğimizle sağlıyoruz. Hitachi satış ekibimize taze kanlar da ekledik ve mevcut tecrübeli kadromuzla beraber bu arkadaşlara hem Enka kültürünü hem bilgi , birikim ve tecrübelerimizi aktararak dahada güçlenmeyi hedefliyoruz.
Bu yıl itibarıyla üstlendiğimiz Gürcistan ve Azerbaycan resmi distribütörlüklerimizle de aldığımız çıtayı daha da yukarı çekmek istiyoruz. Azerbeycan ve Gürcistan da, Türkiye’de gösterdiğimiz başarıyı göstererek ileride yeni ülke distrübütörlükleri almayı da hedefliyoruz.