
3. Boğaz Köprüsü’ndeki çalışmalar, Stros’un özel tasarım asansörleriyle hızlanıyor |
|
Ana açıklığıyla üzerinde raylı sistem olan dünyanın en uzun, en yüksek kulelere ve genişliğe sahip asma köprüsü olacak 3. Boğaz Köprüsü inşaatı için özel olarak tasarlanan Stros personel ve malzeme asansörleri, 4 dış cephede 24 saat çalışarak projeye önemli bir katkı sağlıyor.
Dünyanın sayılı projelerinden olan Kuzey Marmara Otoyolu Odayeri-Paşaköy Kesimi Yapımı dahilinde Garipçe ile Poyrazköy arasında inşası devam eden 3. Boğaz Köprüsü’nde, temsilciliğini yaptığı Potain marka kule vinçlerinin yanı sıra Stros inşaat asansörleri ile de yer alan TeknoVinç, projelere uygun tasarladığı ürün ve hizmetleri ile adından söz ettiriyor.

Proje, 2015’te bitecek
59 metrelik genişliğiyle dünyanın en geniş, 1.408 metre ana açıklığıyla üzerinde raylı sistem olan en uzun ve 320 metre ile de en yüksek kulelere sahip asma köprüsü olacak 3. Boğaz Köprüsü’nün Sarıyer Garipçe’deki şantiyesinde Hyundai & SK Engineering & Construction Co., Ltd. bünyesinde Saha Müdürü olarak görev yapan Recep Özmeral, projenin 29 Ekim 2015’te bitirilmesi için çalışmalara aralıksız devam ettiklerini söyledi. Özmeral, bu konuda olumsuz hava şartlarına rağmen zamana karşı yarıştıklarını belirtti.
Asansör tasarımı bir ilk!
Kule ekibinde 3 kule vincin kullanıldığını söyleyen Saha Müdürü Recep Özmeral, 45 tonluk iki vincin Terex, 32 tonluk kule vincin ise Potain marka olduğunu kaydetti. Kulelerin iç kısımda 6, dış tarafta ise 6,75 derece eğim olduğunu ve bu nedenle Stros marka inşaat asansörlerinde özel bir projelendirmeye ihtiyaç duyulduğunu dile getiren Özmeral; “Daha önce bu kadar yüksek eğimli bir yapıya asansörle çıkılmamış. Yani bu bir ilk. Tekno, özel bir tasarımla 302 metreye 2 ton yük taşıyacak asansörleri geliştirerek kulelere kurdu. Sürekli çalıştığından ve 2 ton yük taşıyacak kapasitede olmalarından dolayı asansörler bizim için çok önemli” dedi.

Hizmetleri doğrultusunda TeknoVinç’le uyumlu bir çalışma sistemi yakaladıklarını vurgulayan Recep Özmeral, kayar kalıpta çalıştıkları yaklaşık 3 aylık dönemde teknik destek ekibinin şantiyede 24 saat konuşlandığını dile getirdi. Özmeral, asansörlerde bugüne kadar iş güvenliği ile ilgili bir sorun yaşanmadığını ve teknik muayenelerinin her 3 ayda bir yapıldığını belirtti.
302 metreye 4,2 dakikada ulaşılacak
TeknoVinç Teknik Servis Yönetici Yardımcısı Fırat Atamer, 3. Boğaz Köprüsü için özel olarak hazırlanan Stros inşaat asansörlerinin en önemli özelliklerini, 320 metreye 6,75 derece açıyla, dakikada 70 metre hızda, 2 tonluk yükü çıkarabilmesi olarak değerlendirdi. Zeminden 302 metreye ortalama 4,2 dakikada ulaşacak asansörler hakkında ayrıntılı bilgiler veren Atamer; “Burada dikey bir doğrultuda yükselmiyoruz. 6,75 derece açı olan tarafına yaslanarak mastlarımızı yükseltiyoruz. Asansörümüz de bununla birlikte 6,75 derece açıyla ilerliyor. Ayrıca Türkiye’deki hiçbir asansörde iniş kapısının yönü bu şekilde değil. Kalıba geçmek için motorların olduğu taraftan, direkt sırt kısımdan aşağı inmek zorundasınız. Fakat bu asansörlerde, en yüksek seviyeye çıkılabilmesi için motorlar kabinin içine taşınıyor. Bağlantıdan sonraki 6 metrede maksimum tavan 9 metreye kadar çıkabiliyor. Standartta motorlar, kabinin üst kısmında ilerler” şeklinde konuştu.

Röportajın tamamını Forum Makina’nın Mayıs sayısında okuyabilirsiniz...